'Zorgt voor overzicht'

‘Organizing zorgt voor behoud van productiviteit voor de organisatie en preventie van ziekte als gevolg van stressklachten’

‘Praktisch organiseren van je ruimte, tijd en middelen zorgt voor evenwicht!’

‘Door de bomen het bos weer zien’

‘Opruimen kost minder tijd dan zoeken’

‘Werkdruk en ziekte nemen af na begeleiding van een professional organizer’

’Organizen is méér dan opruimen! Het is je leef- en werkplek zó inrichten, dat die jouw leven dient en niet andersom!’

Nieuws

Blog #7 ‘Nooit meer werken’

By | Noteren | No Comments

 ‘Geef me werk dat bij me past en ik hoef nooit meer te werken’

Een uitspraak van Confucius (Chinees filosoof 551 v.C. – 479 v.C.)
De tijdsgeest waarin dit is opgemaakt geeft al aan dat werken van alle tijden is.

Mijn opinie hierop is dat werken lekker zou moeten zijn.
Het geeft je energie om met je werk bezig te zijn, het stemt je positief en
ziet moeilijkheden niet, je pakt ze aan als uitdaging. Helaas is dat in de praktijk niet altijd het geval.

De laatste maanden begeleid ik veel mensen die vastlopen, omdat ze in een bedrijf werkzaam zijn dat reorganiseert. Een tijd van spanning op de werkvloer. Niemand weet waar hij of zij aan toe is, collega’s waar je goed mee op kunt schieten en fijn mee werkt, stappen op en zoeken de uitdaging ergens anders.

Eén dame die ik begeleidde zag haar eigen werk verloren gaan, al die jaren waar ze zich zo voor had in gezet, waar ze haar hart aan had verpacht.. het zou verdwijnen. Teleurgesteld, futloos, moedeloos.

Frustatie alom en het gevolg hiervan was dat ze totaal geen overzicht meer had in haar werkzaamheden, geen logica meer kon inzetten, kortom het koppie was door elkaar heen geschud. En werk werd vervelend en iets waar ze zich naar toe moest slepen.

Stapsgewijs zijn we gaan ordenen waar ze goed in was, waar ze zich prettig voelde, wat waren haar verborgen kwaliteiten, welke taken haar goed afgingen en wat ze in de toekomst wilde.

Nu een paar maanden verder, is er nog geen duidelijkheid waar het bedrijf heen zal gaan, maar weet de dame in kwestie wel wat ze wil en start ze volgende maand in haar nieuwe werkomgeving. Eentje met meer duidelijkheid, meer afbakening, een kleiner bedrijf en een vast contract. En……ze ziet werk niet meer als werk….maar als een plezierige uitdaging. De knoop is doorgehakt.

Bijkomend gevolg is dat ze thuis ook meer te genieten is en zich een beter mens voelt voor de mensen om zich heen. Want je weet…de mensen die het dichtst bij je staan, krijgen maar al te vaak de wind van voren.

Dubois Organizing houdt zich bezig met het optimaal organiseren van mens-werk- privé. Het creëren van meer rust, een gezonde en overzichtelijke werkomgeving, burn-out klachten, kans op verzuim, balans tussen werk en privé, teveel stress ervaren, kwaliteiten benutten en valkuilen herkennen van jezelf en van collega’s, zijn topics waar zij veel ervaring mee heeft. Ook heeft zij in juli 2019 haar Leanopleiding afgerond.

 

Blog #6 ‘Kwaliteiten heeft iedereen’

By | Noteren | No Comments

Maar wat zijn ieders kwaliteiten en maken we daar goed gebruik van?

Een vraag die leerzaam is voor jezelf en voor de mensen met wie je werkt.
Vaak maken we echter niet vaak genoeg gebruik van elkaars kwaliteiten.
We zijn meer bezig met het uitvoeren van taken die we MOETEN afvinken.
Dat niet altijd wil zeggen dat de dag succesvol of plezierig was.
Want je bent veel energie kwijt geweest met het opsnorren van het een en ander…

En ben je vergeten de kennis van collega’s in te schakelen.
Onder het mom van: ‘het kost me tijd om die collega even te vragen?!’

Ai, jammer, mijn boodschap voor jou is dan ook:
‘Denk in kwaliteit en niet automatisch in tijd!’

We kunnen het gemis van het weten (en dan ook nog gebruiken!) van elkaars kwaliteiten benoemen onder verspillingen als we spreken in Lean termen. Het is immers verspilling van kennis.
Met andere woorden, werk samen, maak gebruik van elkaars kwaliteiten!
Moeite met het in kaart brengen van jouw of elkaars kwaliteiten, ik kom graag bij je langs.

Dubois Organizing houdt zich bezig met het optimaal organiseren van mens-werk- privé. Het creëren van meer rust, een gezonde en overzichtelijke werkomgeving, burn-out klachten, kans op verzuim, balans tussen werk en privé, teveel stress ervaren, kwaliteiten benutten en valkuilen herkennen van jezelf en van collega’s, zijn topics waar zij veel ervaring mee heeft. 

 

‘LekkerWerkenKunJeLeren’ – Dubois Organizing-

Links

Per Saldo, De belangenvereniging van mensen met een persoonsgebonden budget
http://www.pgb.nl/

CIZ, het Centrum voor Indicatie in de zorg
https://www.ciz.nl/Paginas/default.aspx

Sociale Verzekeringsbank, de uitvoerder van volksverzekeringen in Nederland, waaronder PGB budgetten
https://www.svb.nl/int/nl/ssp/index.jsp

Tips

‘Schrijf op de achterkant van gekregen visitekaartjes waar je deze hebt gekregen. Bij een volgend contact kun je hierop inhaken.’