Organizing zakelijk
De behoeften van de opdrachtgever en de klant zijn het uitgangspunt: waar loopt iemand tegenaan bij het organiseren van de werkzaamheden, welke vaardigheden wil iemand ontwikkelen en wat is daarvoor nodig? Als organisatiecoach zijn de keywords inventariseren, adviseren en begeleiden. Dit kan via één-op-één begeleiding, maar ook door middel van trainingen en workshops.
De klanten zijn te vinden in het bedrijfsleven, de non-profitsector en de overheid. Het zijn teams van medewerkers, individuele medewerkers of zelfstandigen (ZZP/MKB). Een bijzonder punt binnen de zakelijke markt is dat de klant en opdrachtgever niet altijd dezelfde persoon zijn. De opdrachtgever is de partij die de organisatiecoach inhuurt en betaalt. Dat kan de klant zelf zijn, maar binnen een bedrijf is de opdrachtgever meestal de HR-professional of manager.
De klant is dan de persoon of het team met wie de professional organizer aan de slag gaat en de organisatie betaalt daarvoor. Deze driehoek betekent voor de professional organizer dat de belangen niet altijd dezelfde zijn en soms zelfs kunnen botsen. Zorgvuldigheid en professionaliteit staan hierbij dan ook voorop.
De hulpvraag kan variëren van het inrichten van agendamanagement, het aanpassen van werkprocessen, de combinatie tussen werk-privé tot bijvoorbeeld leren flexwerken, nee zeggen tegen collega’s die je overvragen of het verbeteren van iemands algemene werkgewoontes. We werken aan de praktische vaardigheden die iemand kan inzetten om de werkzaamheden op een prettige en productieve manier te realiseren. Als organisatiecoach kijk ik daarbij ook regelmatig dieper naar de onderliggende problematiek.
Denk daarbij aan issues als belemmerende overtuigingen, uitstelgedrag, of het benoemen en bewaken van persoonlijke grenzen.
Ja, ik wil aan de slag